lördag 12 juli 2008

Platta plattor

Vid uteplatsen har vi ju nu tagit fram någon extra kvadratmeter runtom kring den gjutna plattan som utgör lilla uteplatsen (bilder finns längre ner för den som orkar skrolla). Men denna mark har vi tänkt "klä" med betongplattor som jag gjuter i gamla godisburkar som jag fått av mitt snälla ATG-ombud. *sponsrat av Nygatans Spel o Tobak* Jag har provlagt de hittills klara plattorna nedan, men de ska ner i marken ordentligt lite längre fram när alla är klara och man ser hela helheten.

Att blanda finbetong för hand är... jäkligt tungt. En säck är ju faktiskt på 25kg och det går åt en påse till 10 plattor (och en kul-gjutning, som den skål som man kan skymta i bilden ovan). Men när man väl fått till en laddning och ser hyfsat snabba och snygga resultat, så är det värt en del svett. Jag har också gjort några av plattorna med olika slags löv på, så man kan få fina mönster på några av plattorna som i övrigt är helt naturella. Hittills är det några plattor med ormbunkar som är klara, nu är det en laddning med bl.a syrén- och svartvinbärsblad som jag testar. På dessa plattor kan man sedan ställa lite kryddkrukor av mer färgglad modell, typ alla möjliga blåa nyanser - mest lysande fantastiskt kornblått tror jag! Det i kombo med lite zinkhinkar blir SÅ snyggt så jag inte vet vart jag ska ta vägen i väntan på att det blir färdigt... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar