måndag 6 juni 2011

Jävlar i min lilla... rabatt!

Fem timmar i sträck med ogräsrensning tog ut sin rätt, ryggen var ganska mör på eftermiddagen. Inte bara trött, men nästan genomstekt också, då jag (som tror att en blodin visst klarar fem timmar i solen utan solskyddsfaktor) "fick lite färg" som det heter. Visserligen inte illröd, men det biter sådär lite gött i ryggen. Vi får väl se imorrn hur jobbigt det blir...

Men vad fick jag gjort då? Jo, det är dags för årets första före-under-och-efter-reportage och jag faktiskt extremt nöjd! :) Tja, utgångsläget var som följer: Jenny-rabatten hade jag visserligen knyckt lite lösa ogräs, men som synes till ingen nytta. Ingen har haft tid med detta land sedan tidigt förra sommaren, kändes det som...


Så efter ca fyra timmars arbete med att lokalisera varenda j*la ogräsrot och frö, så tyckte jag ändå att det var ganska så rent i rabatten. Jag vet att det som jag knyckte under sista timmen möjligen blev en del kvalitativt lite sämre (man TRÖTTNAR så lätt på rotjagandet), men i det stora hela så tror jag inte jag kunnat eller orkar göra det bättre än såhär.


Och under tiden jag rensade så funderade jag lite på hur rabatten ska se ut. Det är ju det som är största problemet, ogräset kan växa oemotsagt då jag inte har planterat något mer. Men jag har inte riktigt vetat vad som passar. Men så kom jag på att vi ju har ormbunkar både på vår tomt och i mängder i skogen runtom. Och eftersom jag inte vill avvika allt för mycket från den omgivning vi har - en villarabatt i mitt torp vore det värsta som kunde hända det - och för att jag inte tänker lägga en massa pengar på att köpa växter som jag inte nödvändigtvis hinner ta hand om så som jag borde, så föll valet på att faktiskt börja plantera just ormbunkar från skogen i rabatten. Jag har ingen aning ifall det är rätt tid på året för det eller ifall de kommer att överleva den hårda behandling de fick vid uppgrävning/delning, men efter att ha sett hur fint det blir, så hoppas jag innerligen att de vill växa i min rabatt!


Nästa vända ut ska vi bara hitta stenar som sluter cirkeln kring dem,
men jag tycker det ser finfint ut redan nu.


3 kommentarer:

  1. Jättefint med ormbunkarna

    /Anna-Karin Nordin

    SvaraRadera
  2. Tack A-K! I nästa vända blir det några jättedaggkåpor som tar plats i en rabattkant, men sen vet jag inte vad vi ska ha i resterande rabatten (utöver lavendeln som finns där redan nu). Några förslag?

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin Nordin11 juni, 2011

    Hehe, jag har väl inte så jättestor koll på vad som funkar. Det närmsta rabatt jag varit på år och dar var när jag satte potatis i hinkar på balkongen. Jag täntke lite fel och det blev väldigt mycket för trångt i hinkarna. Blasten blev sjukt hög, men potatisarna blev pyttiga.
    Sparrispotatis är annars något jag rekommenderar att sätta, otroligt god smak

    SvaraRadera