tisdag 12 juli 2011

Första målningen av innertaket i rummet

Linoljefärg ser ut som vaniljglass med kolasås innan man blandar till det. Mina inre bilder kan ha att göra med att jag trappar ner på sockerhaltiga saker, men jag var tvungen att fota det. För visst är det så? Kolasås. Vaniljglass. Inte?


Men när man sedan blandat till det hela och det ser ut som en smidig och glansig vaniljsås istället, så var det dags för första strykningen i taket. Linoljefärgen späds ut till första strykningen (på behandlad yta) med balsamterpentin, vi gick ungefär på det som stod på anvisningar till just denna färg, Uula, vilket var 15%. Det blev en väldigt fin yta och var relativt lättpåstruket. Skillnaden blev stor och nu är det bara att ha tålamod, för i dagarna fyra (minst) ska första lagret torka innan jag får ge mig på en till. Men å andra sidan finns det annat att göra. Nästa omgång ute blir det mura spis och skrapa det sista på fönstren. Yey!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar