fredag 8 maj 2009

Sån tur!

I helgen sådde jag. Ja, jag sådde lite allt möjligt. Jag satte potatisen, sådde krasse i kanten på kryddlådan för lite färg och sedan sådde jag i runda slängar en miljon luktärtsfrön. =) Eftersom jag dels hade tagit frön från gamla luktärter (som återkom mitt i gräsmattan troligen av gammal tradition) och dels hade inhandlat lite nya då jag inte kunde bestämma mig än för vilka perenner jag skulle plantera i rabatten, så blev det ganska mycket luktärter som fick gosa in sig i jorden förra helgen.

Och vilken start de sedan fick, vädermässigt alltså. Det har ju regnat och varit ltie halvsoligt om vartannat och eftersom vi inte kan åka till torpet på veckorna direkt, så har det nog varit perfekt upplägg för de nysådda fröna som ska få fäste och hållas fuktiga. Det ska bli hur spännande som helst att åka ut på söndagen för att se hur det hela har tagit sig.

På jobblistan finns för övrigt att måla den sista grönsakslådan och sätta morot, rädisor, rättika, basilika, persilja och gräslök. Jag ska också plantera tomaterna och smultronen i krukor så plantorna får växa till sig i lite ny och näringsrik jord.

Åh, vilka tider...

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt hur jag hittade hit, men det är en fin blogg du har iaf! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jo!

    Tack. =) Det är lite kul att plita ner lite om vad som händer i torpet, inte minst för de nära och kära som faktiskt inte är så geografiskt när att de skulle kunna följa de hela på plats med egna ögon.

    SvaraRadera